معضلی به نام ترافیک (1)

ترافیک در گرگان

تحلیل مسائل و مشکلات ترافیکی در سطح شهر گرگان شاید پیچیده تر و گسترده تر از آن باشد که بتوان در این مجال بدان پرداخت و این یادداشت تنها مدخلی خواهد بود جهت ورود به این بحث و مطمئناً بعدها در حد توان به نحوی جامعتر و به طور مصداقی بر این چالش که یکی از اصلی ترین چالشهای شهر ماست تمرکز خواهیم نمود.

ترافیک و مسائل مربوط به آن در دو سطح خرد و کلان قابل تحلیل و بررسی است. مشکلات ترافیکی در سطح کلان در پیوستگی مستقیم و یا غیرمستقیم با سیاستها و اقدامات دولت قرار داشته که ناکارآمدبودن سیستم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری ، عدم خروج خودروهای فرسوده از سیستم حمل ونقل شهری، فرهنگ ترافیک، عدم آینده نگری در طرحهای هادی ، جامع و تفصیلی نسبت به مسائل تاثیرگذار در ترافیک، مدیریت سوخت و . . . از آن جمله اند. مسائل ترافیکی در سطح خرد (که مورد تأکید ماست) نیز قویاً در ارتباط با عملکرد و اقدامات گوناگون نهادهای متولی توسعه و عمران شهری همچون شهرداری هاست. با اندکی تأمل، در هر دو سطح اشکالات و ضعف های انکارناپذیری را خواهیم یافت.

در سالهای اخیر، شهرداری گرگان اقدامات متعددی را در جهت روان سازی جریان ترافیک صورت داده است از جمله: اجرای طرح کارت پارک، احداث پارکینگهای طبقاتی، تعریض، بازگشایی، یک طرفه نمودن و یا اصلاح هندسی برخی معابر، ایجاد پهلوگاهها برای اتوبوس های شهری، نصب دوربینهای مدار بسته کنترل ترافیک، احداث پلهای عابر گذر مکانیزه، اجرای طرحهای محدودیت زا، پوشش کانالها و جداول پیرامون معابر جهت افزایش سطوح سواره و . . . که هریک از این اقدامات در جای خود قابل تقدیر است اما تمامی این موارد چون دارویی مسکن عمل نموده و تنها زمان وقوع و یا تشدید بحران را اندکی به تأخیر می اندازد و فی الواقع نباید انتظار داشت اجرای پروژه هایی از این قبیل اثراتی دائمی و پایدار برجای گذارد.

در فرآیند آسیب شناسی مسائل ترافیکی گرگان به مواردی بر خواهیم خورد که بدون توجه به آنان هیچگاه مشکلات موجود مرتفع نخواهند شد. اولین مورد، فقدان وجود طرحهای موضوعی و موضعی در این رابطه است. معمولاً شهرداری ها در شهرهای بزرگ و بعضاً متوسط ، جهت حل بحرانها و مشکلات عمده در زمینه های گوناگون اقدام به تهیه و اجرای اینگونه طرحها می نمایند. این امر از اتخاذ برخی تصمیمات با رویکردی مبتنی بر آزمون و خطا و یا برخی اقدامات سلیقه ای جلوگیری خواهد نمود.

نکته ی بعدی که باید مد نظر قرار گیرد این است که: تقاضا برای حمل و نقل از آنجا ناشی می شود که حمل و نقل از راه اصلاح توان ارتباط بین فعالیتهای گوناگون، جدایی فضایی را کاهش می دهد به عبارت ساده تر رابطه ی نزدیک بین کاربری زمین و حمل و نقل ، کنترل تسهیلات حمل و نقلی را به صورت یکی از نیرومندترین ابزارهای ویژه جغرافیایی در اختیار برنامه ریزان قرار می دهد. پیرو این اصل می توان گفت که با خلوت نمودن هسته ی مرکزی شهر از مراکز اداری و تجاری و یا به حاشیه راندن این مراکز و قطبی کردن سفرهای درون شهری، میزان سفرهای شهروندان به هسته ی مرکزی کاهش می یابد و یا اینکه دست کم از ادامه ی روند فعلی در بخش های مرکزی در خصوص تمرکز مجتمع های تجاری، اداری، درمانی، پزشکان و . . . ممانعت به عمل آمده و از صدور مجوز برای ساخت و سازهای بلند مرتبه نظیر برج سرمایه خودداری شود. شاید یکی از ویژگی های منحصر به فرد گرگان نسبت به سایر شهرهای هم رده، استقرار بیش از 95 درصد پزشکان شهر در امتداد خیابان ولیعصر(شالیکوبی) است و همین طور این مسئله در خصوص مجتمع های تجاری نیز صدق می نماید.

به هر حال به نظر می رسد که یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از افزون شدن معضلات ترافیکی،ممانعت از ادامه ی روندهای موجود و تلاش برای توزیع متعادل کاربری هایی است که در آینده شکل خواهند گرفت.

 

پی نوشت: در خصوص موضوع ترافیک در گرگان و بررسی علل و ارائه راهکارها در آینده بیشتر خواهم نوشت.

/ 7 نظر / 16 بازدید
90گرگان

این خانه از پایه ویران است .. در خیابان شالیکوبی در سالهای گذشته چندین و چند پاساژ و مجتمع تجاری ساخته شده است . آپادانا-عادل-مرسل-قاسمی-صدرا-مروارید-زرتشت و.... از این ها کدام ها پارکینگ دارند؟ کدام ها پارکینگ دارند که قابل بهره برداری باشد؟ وقتی شهرداری فقط و فقط به پول فکر میکند و تمام مسائل را با پول جابجا میکند! این کارهای کنونی مانند بزک کردن پیرزنی بیش نیست. یک روز بلوار میزند و یک روز جمع میکند و آمار آن را هم ارائه مینمایند اما سخنی از ضرر و زیان نمیکنند .صحبت از کارهای کارشناسی نشده نمیکنند. من گرگان دهه 70 رو دوست دارم .یادش بخیر..هنوز نه از لیزینگ خبری بود و نه اون اوایلش از پراید! مسئولین محترم چقدر در راستای استفاده از وسایل نقلیه عمومی تلاش کرده اند. وقتی استفاده از اتوبوس درون شهری در نگاه بعضی ها بی کلاسی عنوان میگردد و یا این اوضاع نابسمان تاکسیرانی ..... حال این بماند که هرجای دنیا پلیس است ترافیک مشکلش حل میشود اما در این شهر ما هرجا که پلیس می آید ترافیک بیشتر می شود و هر ازچند گاهی قفل می گردد.

90گرگان

در 90 گرگان بخوانید :درخواست آموزش شادی از شورای شهر به همراه مطالبی برای آقای مهندس چراغعلی ، مهندس میقانی ، شهرداری و روابط عمومی شهرداری http://90gorgan.blogfa.com/post-15.aspx

امیررضا

میخواستم نظری بدهم که 90گرگان همه آن را گفت.واقعا من به حسن نیت شهرداری در زمینه حل معضل ترافیک شک دارم.[گل]

بزرگترین اشتباه شورای شهر سوم این بود که کریمی را شهردار کردند!!!!

بزرگترین اشتباه شورای شهر سوم این بود که کریمی را شهردار کردند!!!! دلیل این حرفم همین که چند سال پیش اقای کریمی شهردار بودند و شهر شد همینی که می بینیم و دوباره اقایون بخاطر خط و خط بازی و جناح بازی اقای کریمی رو کردند شهردار که از قافله عقب نیفتند! یک کار مثبت اقای کریمی رو در این چند وقتی که ایشون شهردار بودند بفرمایید ؟ حتما می خواهید بگویی یکطرفه کردن خیابانها ! فروش تراکم بیش از حد مجاز در مرکز شهر هتل میامی و ... و فروش پارکینگ اسمانخراشهایی که در خیابانها بخصوص شالیکوبی گرگان! امیدوارم که شورا جراتی داشته باشه و در اولین فرصت ممکن عزل کند. و یا عده ای که خود را اصلاح طلب معرفی میکنند و دم از اصلاحطلبی میزنند وقتی که کسی که رای اول گرگان را اورده رو تخریب و 16 صفحه به مدیران استانداری نامه می زنند و بر علیه دیگر نماینده اصلاح طلب بزنه که جرمش فقط و فقط در حمایت گرگان و گرگانی می کند. به امید روزی که نااهلان را مردم از صحنه رقابت در گرگان پس بزنند...

استارباد

با سلام! از اینکه وبلاگ بنده رو پیوند کردید ممنون و از اینکه با یک دانشجوی ارشد جغرافیا اشنا می شم خوشحالترم غرض از مزاحمت اینکه می خواستم بدونم شما می تونین جهت یک سری از تحقیقات به بنده کمک کنین و تعدادی از منابع دست اول ایرانی و یونانی تاریخی و جغرافیایی رو در احتیار بنده بذارین؟ از مقدسی از ابن حوقل از اصطخری از ابن خرداذبه و از توسیدید-پلوتارک-موسی خورن و ... ممنون پیروز باشید