گرگان امروز

به نام خداوند لوح و قلم / حقیقت نگار وجود و عدم

ایجاد سامانه حمل و نقل عمومی پرسرعت در گرگان ضروری است

نزدیک به 3 دهه است که در شهر گرگان از اتوبوس­های شهری استفاده می ­شود؛ با توجه به رشد جمعیت و توسعه شهر و نیز افزایش راهبندان، باید هر چه سریع­تر برای استفاده از سامانه­ های پرسرعت حمل و نقل عمومی چون «بی. آر. تی» برنامه ­ریزی کرد. با توجه به عرض کم خیابان­های مرکزی گرگان، نمی توان در بافت مرکزی شهر، خطوط ویژه «بی. آر. تی» ایجاد کرد؛ اما امکان راه ­اندازی سامانه اتوبوس­های پرسرعت در سه مسیر اصلی در شمال شهر گرگان وجود دارد. در طول روز تعداد زیادی از شهروندان گرگانی و نیز شهروندان سایر شهرهای استان در این سه محور تردد می­کنند.

نخستین مسیر، «بولوار جرجان – بزرگراه شهید کلانتری – میدان شهید قندهاری – میدان شهرداری» است؛ پایانه شرق در بولوار جرجان و نیز پایانه مرکزی گرگان در میدان شهید قندهاری قرار دارد؛ همچنین میدان شهید قندهاری در نزدیکی برخی کاربری­های جاذب و مولد سفر و در مسیر مراکز متعددی چون فرودگاه و راه­آهن بین المللی گرگان، مرکز نمایشگاه­ های بین المللی، دانشگاه جامع استان، ورزشگاه 15 هزار نفری، طرح­های انبوه­ سازی مسکن، شهرک­ها و نواحی صنعتی در شمال منطقه و کنارگذر جدید شهر گرگان قرار گرفته است؛ بنابراین میدان شهید قندهاری یک مرکز ثقل جمعیتی و ترافیکی در شهر گرگان است. به دلیل وجود شهرک­های مسکونی پرجمعیت در امتداد بولوار جرجان تا میدان شهید قندهاری و وجود مراکز دانشگاهی متعدد، حجم بالایی از سفرهای درون­شهری در این مسیر جریان دارد و با توجه به عرض مناسب این محور ارتباطی، امکان ایجاد خطوط «بی. آر. تی» با ایستگاه­های متعدد فراهم است.  

دومین مسیر پیشنهادی، «بولوار هیرکان – میدان بسیج -  بولوار خلیج گرگان – بزرگراه شهید کلانتری – میدان شهید قندهاری – میدان شهرداری» است؛ این مسیر، یکی از محورهای ارتباطی پرتردد شهر گرگان است؛ به دلیل استقرار مجتمع ادارات استان(محل استقرار استانداری و سایر ادارات کل) و نیاز دسترسی آسان برای همه مردم استان به نقطه پایانی این مسیر(بولوار هیرکان) و نیز وجود بیمارستان حکیم جرجانی، پردیس دانشگاه منابع طبیعی، دانشگاه پیام نور، طرح 4 هزار واحدی مسکن مهر، منطقه گردشگری هزارپیچ، دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان در حال ساخت 320 تختخوابی آیت­اله طاهری، حجم تردد در این محور، زیاد است و در آینده نیز بر حجم تردد سواره افزوده می­شود؛ اکنون رفت­ و ­آمد از محدوده مجتمع ادارات استان به مرکز شهر بسیار دشوار است و شهروندان به ندرت می­توانند در این مسیر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند؛ با راه­اندازی سامانه «بی. آر. تی»، مشکل تردد مردم گرگان و استان برای تردد در این محور، برطرف می­ شود؛ عرض این محور نیز برای ایجاد خطوط ویژه مناسب است. ساخت کمربندی جدید گرگان، به کارگیری سامانه «بی. آر. تی» را در مسیرهای پیشنهادی، تسهیل می­ کند.

مسیر سوم، تنها محور مشترک در 2 مسیر قبلی است؛ یعنی حد فاصل میدان شهید قندهاری تا میدان شهرداری که بسیار کم­ عرض است؛ اگر خیابان­های امامزاده عبداله و شهدا برای تردد خودروهای شخصی یک­طرفه شود می­توان از بخشی از فضای آن 2 خیابان برای ایجاد خطوط ویژه «بی. آر. تی» استفاده کرد. برای هر یک از ایستگاه­های مبدأ و مقصد «بی. آر. تی» نیز باید یک پایانه ساخته شود که به جز پایانه مورد نیاز برای میدان شهرداری، فضا و شرایط لازم برای تملک زمین و ساخت پایانه­ های «بی. آر. تی» جرجان، شهید قندهاری و هیرکان فراهم است؛ در محدوده میدان شهرداری نیز می­توان زمین و فضای گاراژها یا پارکینگ­های قدیمی موجود را برای ساخت پایانه، تغییر کاربری داد.

 

 

پی نوشت: بدین وسیله از مخاطب گرگاندوستی که ایده و محتوای متن فوق را در اختیار نگارنده قرار داد تقدیر و تشکر به عمل می آید.

نویسنده : احسان ارشاد : ٧:٢٧ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۳٠ خرداد ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم