گرگان امروز

به نام خداوند لوح و قلم / حقیقت نگار وجود و عدم

بودجه شهرداری گرگان در سال 90 و چند نکته

بودجه شهرداری گرگان در سال 90 از حیث درآمد و هزینه برابر با 65 میلیارد تومان اعلام گردیده که نشانگر افزایش 21.5 درصدی بودجه شهرداری نسبت به سال گذشته است؛ هر چند که این رقم پایین تر از بودجه شهرداری های مراکز استانهای همجوار همچون بودجه 100 میلیارد تومانی ساری و 85 میلیارد تومانی سمنان است اما به طور کلی شهرداری گرگان به لحاظ منابع درآمدی با توجه به سهم اندک از اعتبارات دولتی – کمتر از 5 درصد - در مقایسه با بسیاری از شهرهای همردیف از وضعیت نسبتاً مناسبی برخوردار است و این شرایط بالنسبه مساعد و همچنین تحقق نسبی بودجه های سالهای قبل که بعضاً با افزایش عملکرد نسبت به بودجه نیز همراه بوده است تا حد زیادی معلول فرهنگ بالای شهرنشینی، قانون مداری و علاقه ی به عمران و آبادانی شهروندان گرگانی می باشد. با این حال ایجاد منابع درآمدی پایدار باید به یکی از دغدغه های اصلی مدیران شهری گرگان تبدیل شود؛ بررسی عملکرد مدیریت شهری در این حوزه رضایت بخش نیست و طی دهه ی گذشته که افزایش ساخت و ساز – خصوصاً پس از مرکزیت گرگان در استان- افزایش درآمد شهرداری را به دنبال داشت به علت عدم سیاستگزاریهای لازم، شهرداری نتوانست درآمدهای حاصله را به منابع و سرمایه هایی مولد و پایدار تبدیل کند و این معضل، چالش بزرگ شهرداری گرگان در دهه ی جدید است؛ شهری که با افزایش لجام گسیخته جمعیت در دهه ی گذشته و حاضر مواجه بوده و هست و با شرایط ویژه ای روبروست.

لوایح بودجه هایی که هر سال به تصویب شورا می رسند و منابعی که مورد استفاده شهرداری قرار می گیرند شاید برای مدیران نتیجه‌گرا مطلوب و درخور تحسین باشد اما مدیران استراتژیست که پایداری، امنیت و توسعه مدیریت شهری را از نتیجه صرف جدا می‌بینند نمی‌توانند اسم آن را برنامه بودجه بگذارند.


فروش قانون و فروش شهر

در سال‌های اخیر به دلیل فقدان منابع مالی مناسب و ضرورت خدمات‌رسانی، بخش عمده درآمد شهرداری از طریق فروش «تراکم» و «پارکینگ» بوده است که از زمره درآمدهای ناپایدار به شمار آمده و از آن به عنوان فروش قانون یا فروش شهر یاد می کنند؛ این سیاست تنها در کوتاه مدت تأمین‌کننده منابع مالی شهرداری‌ است و متأسفانه فروش شهر در بلند مدت باعث خواهد شد که چهره شهر خشن گشته و عملاً مدیریت شهر از دست مدیران شهری خارج شود در نتیجه قدرت تصمیم گیری در امور شهر کاهش یافته و شهر در معرض حراج و فروش قرار گیرد؛ بنابراین طرح اهداف راهبردی به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای ساخت وساز ضروری است.


ابزارهای قانونی جهت کسب درآمدهای پایدار

شهرداری ابزارهای قانونی لازم برای کسب درآمدهای پایدار در اختیار دارد که مصادیق آن بسیارند همچون فروش اوراق مشارکت و سهیم ساختن مردم در اجرای پروژه های شهری، تشکیل بانک اطلاعات املاک و مستغلات برای پوشش املاک مشمول قانون نوسازی و عمران شهری جهت استفاده بهینه از این قانون، مدیریت هزینه ها از طریق حذف دوباره‌کاری‌ها، اقدامات کارشناسی نشده، بدون برنامه مدون حرکت کردن، سلیقه‌ای تصمیم گرفتن، بخشی تصمیم گرفتن، همچنین تصویب قانونی در خصوص ارزش افزوده ملک با توجه به اجرای طرحهای شهری که حق مرغوبیت بین شهرداری و مالک تقسیم شود و موارد دیگری که در فرصتهای بعدی و در مباحث مربوط به لزوم ایجاد درآمدهای پایدار بدان پرداخته خواهد شد.

تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد که شهرداریهای آنها ابتدا مطالعاتی را در زمینه قابلیت‌های خاص هر شهر برای درآمدزایی انجام داده‌اند و به همین جهت توجه به قابلیت های ویژه گرگان از منظر نقش سیاسی - اداری، عملکرد اقتصادی در منطقه، سرمایه های اجتماعی منحصر به فرد و ... می تواند پایه‌های درآمدزایی پایدار شهر را تقویت کند. با توجه به تمامی مسائل مذکور باید راههای درآمدی ضمن کاهش هزینه‌ها مورد توجه مدیریت شهری باشد تا تمام ابعاد درآمدی چه از نظر جایگاه قانونی، چه مکانیزمهای دولتی و هم سهمی که از دولت و وزارت کشور به شهرداری پرداخت می‌شود به علاوه ی مشارکت مردمی، آینده روشنی را برای شهر رقم بزند.

لینک انتشار اختصاصی این یادداشت در سایت خبری - تحلیلی شمال فردا

نویسنده : احسان ارشاد : ۱۱:٥۱ ‎ب.ظ ; جمعه ۱٢ فروردین ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم