گرگان امروز

به نام خداوند لوح و قلم / حقیقت نگار وجود و عدم

تکمیل بخش های ناتمام، اولویت راه آهن گرگان به آسیای میانه

راه­ آهن گرگان – اینچه ­برون در چند سال گذشته جزو بزرگ­ترین طرح­ های عمرانی استان گلستان بوده است. این خط آهن 80 کیلومتری که باهدف توسعه ترانزیت و حمل­ و­ نقل بین المللی کالا و به­ منظور تکمیل بخشی از کریدور راه آهن شمال – جنوب و اتصال ریلی کشورهای «CIS» یا همان اتحاد جماهیر شوروی سابق احداث شده است، با تخصیص اعتبارات مالی تکمیلی کمتر از یک ماه دیگر با حضور روسای جمهور 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به بهره ­برداری می ­رسد. خط ­آهن گرگان به آسیای میانه علاوه­ بر شعاع عملکرد منطقه ­ای، محرکی برای بخش­ های مختلف اقتصاد محلی است و می ­تواند به اقتصاد استان، جان دوباره­ ای بخشد و حتی شرایط لازم را برای بازتعریف نقش و عملکرد اقتصادی گلستان فراهم کند.

این طرح عمرانی بزرگ دارای اجزای مختلفی است: خط آهن 80 کیلومتری، 3 ایستگاه اصلی و فرعی و یک ایستگاه تشکیلاتی، ایستگاه تعویض بوژی، پایانه ترانزیت و فیبرنوری، مهم ­ترین بخش ­های مربوط به این طرح هستند. اکنون ساخت خط آهن 80 کیلومتری به پایان رسیده اما اجرای عملیات عمرانی سایر اجزا و بخش­ های این طرح هنوز آغاز نشده است. باید پذیرفت که با توجه به کارکرد راه ­آهن گرگان به اینچه ­برون، بهره­ برداری از آن در شکل موجود، نمی ­تواند زمینه­ ساز برآورده شدن انتظارات اقتصادی و اجتماعی مربوط به این طرح ریلی باشد. بنابراین اجرا و تکمیل سایر بخش­ ها باید پیش از بهره­ برداری رسمی در اولویت قرار گیرد؛ یکی از این بخش ­ها ایستگاه تشکیلاتی گرگان است. ایستگاه کنونی راه آهن شهر گرگان در محدوده قانونی شهر قرار دارد و با توجه به ضوابط و مقرارت شهرسازی و همچنین ساخت مجموعه 1200 واحدی مسکن مهر در زمین ­های ایستگاه راه ­آهن قدیمی گرگان، خروج این ایستگاه از شهر ضروری است؛ همچنین براساس طرح­ها و برنامه­­های مصوب، ایستگاه جدید گرگان نقطه اتصال راه آهن سراسری، خط آهن آسیای میانه و مسیر ریلی گرگان به مشهد است و به همین دلیل ساخت و توسعه آن به عنوان کانون اتصال خطوط ریلی مختلف داخلی و بین المللی، اهمیت ویژه­ ای دارد.

براساس مطالعات انجام شده، ایستگاه جدید راه آهن گرگان باید در نزدیکی فرودگاه بین المللی گرگان ساخته شود. پس بهتر است که هرچه سریعتر زمین ­های مورد نیاز برای ساخت این ایستگاه، تملک و سایر زیرساخت­ ها نیز فراهم شود. فضای کالبدی این ایستگاه نیز باید متناسب با نقش و کارکرد این ایستگاه تشکیلاتی طراحی شود. نادیده گرفتن ایستگاه تشکیلاتی و تعلل در ساخت آن، ممکن است این طرح را از نظر عملکردی و کارکردی با مشکل مواجه کند و یا حداقل، مانع برآورده شدن انتظارات و تعلیق و یا تاخیر در تحقق بخشی از چشم­ انداز محلی و منطقه­ ای این طرح شود. اجرای طرح فیبر نوری به موازات راه ­آهن و اتصال فیبر نوری گرگان به ترکمنستان نیز استان گلستان را به شاهرگ تبادل داده تبدیل می ­کند.

به اعتقاد صاحب ­نظران یکی از ویژگی ­های مهم صنایع سنگین و مدرن، مصرف مواد خام و انرژی به مقدار زیاد و تولید در مقیاس بزرگ آن است. حمل مواد خام و منابع انرژی به کارخانجات و انتقال محصولات تولید شده به بازارهای مصرف و حتی رفت و برگشت کارگران به کارخانجات، نیازمند یک سامانه ایمن و منظم ارتباطی است.  یکی از ویژگی های خاص راه ­آهن گرگان به اینچه ­برون عبور آن از محدوده مجتمع پتروشیمی و شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک در شمال شهرستان آق قلا است؛ و به همین دلیل ساخت یک ایستگاه فرعی نیز در محدوده یاد شده، پیش­ بینی شده است. با توجه به اینکه نقش اصلی این خط آهن، ترانزیت و جا به ­جایی بار و کالا است، ساخت این ایستگاه فرعی در قطب اقتصادی و صنعتی استان نتایج مثبت اقتصادی متعددی را به ارمغان می آورد.

تاثیر یک شبکه راه ­آهن منظم و کامل در توسعه مناطق محروم، غیرقابل انکار است، پس باید طرح فراملی راه­ آهن گرگان به آسیای میانه را بیش از پیش جدی گرفت و اکنون که با کوشش دولتمردان، ریل­ گذاری این طرح بین المللی به پایان رسیده است، برای تکمیل بخش­ های باقی مانده نیز تلاش کرد.

نویسنده : احسان ارشاد : ٩:۳٠ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۳٠ مهر ۱۳٩۳
Comments نظرات () لینک دائم