گرگان امروز

به نام خداوند لوح و قلم / حقیقت نگار وجود و عدم

جشنواره وبلاگ نویسی گرگان؛ گامی موفق و تجربه ای ماندگار

نخستین جشنواره وبلاگ نویسی گرگان سرانجام عصر روز دوشنبه با برگزاری آئین اختتامیه و در میان حضور انبوه وبلاگ نویسان و فعالان عرصه ی رسانه، مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر به پایان رسید و 23 وبلاگ نویس برتر به عنوان برگزیدگان نهایی جشنواره از سوی هیئت داوران و تعدادی از فعالان فضای مجازی نیز از سوی دبیرخانه جشنواره مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

نخستین جشنواره وبلاگ نویسی گرگان در حالی خاتمه یافت که به اعتقاد مجریان و برگزارکنندگان از آنجا که این جشنواره اولین تجربه ی خود را پشت سر می گذارد قطعاً خالی از نقاط ضعف نبوده اما این رویداد بزرگ در فضای مجازی گرگان سرآغاز حرکتی مؤثر برای بهره گیری بیش از پیش از فضای سایبر در راستای توسعه و اعتلای گرگان تاریخی خواهد بود. جشنواره ای که بدون وجود الگویی مشابه در گرگان، توسط سازمان فرهنگی شهرداری و با کمک دیگر حامیان برگزار شد و به لطف باریتعالی توانست رضایت اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان را نیز جلب نماید. حرکت در مسیر ترویج فرهنگ گرگاندوستی، ارزشمندترین ره آورد این جشنواره بود.

از آنجا که نگارنده خود نیز در امر داوری آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره مشارکت داشته است و دقیقاً از کم و کیف و چگونگی فرآیند ارزیابی آثار مطلع می باشد توضیحات ذیل جهت تنویر اذهان ارائه می گردد.

هیئت داوران از آغاز پروسه داوری آثار ارسال شده با ظرافت و دقت فراوان و استقلال نظر کامل، یکایک نوشته ها را مورد بررسی قرار داد و برخی از آثار نیز چندین بار مورد مطالعه و بررسی موشکافانه و ضابطه مند قرار گرفتند و نتایج نهایی نیز حاصل ساعتها بررسی و ارزیابی بی طرفانه و مستقل هیئت داوران می باشد. استقلال رأی داوران از ویژگی های بارز در مجموعه ارزیابی های انجام شده بود آنچنان که جلسات هیئت داوران جهت جمع بندی نهایی و رده بندی شرکت کنندگان با توجه به امتیازات کسب شده ی آنان، بدون حضور هیچ فرد حقیقی یا حقوقی و همچنین بدون اعمال نظر فرد یا افراد مشخص به انجام رسید و حتی جلسات داوری با پیشنهاد دبیر جشنواره و موافقت هیئت داوران و با هدف پیشگیری از ایجاد برخی شائبه ها و حفظ استقلال داوران در غیاب دبیر محترم جشنواره برگزار گردید.

صاحب این قلم و تمامی عوامل و مجریان برگزاری جشنواره، بدون اغراق در طی این مدت زحمات مستمر، بی دریغ و خالصانه ی دبیر محترم جشنواره را شاهد بودند که امیدواریم این تلاش ارزشمند آنگونه که شایسته است ارج نهاده شود.

اکنون مسروریم که نخستین جشنواره وبلاگ نویسی گرگان با ضریب بالای موفقیت و کسب تجربیاتی ارزشمند توأم با جلب رضایت نسبی وبلاگ نویسان خاتمه یافت و امید داریم که در سالهای آتی، برپایی همایش ها و جشنواره هایی با شکوه تر نیز با حمایت سازمانهای متولی قویاً مطمح نظر باشد. به امید آنکه مجموعه این فعالیتها به توسعه ی همه جانبه گرگان زیبا و تاریخی منتج شود.

نویسنده : احسان ارشاد : ۱:٠۸ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢٩ تیر ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم

گام های مردد روی خطوط موازی

در جهان امروز ایجاد و گسترش حمل و نقل چند وجهی و ترکیبی از مهم ترین ارکان توسعه یافتگی هر کشور محسوب می شود که در این میان حمل و نقل ریلی از جهات بسیار تأثیری متمایز دارد. سامانه ارتباط ریلی را می توان به همچون رودخانه ای دانست که روح آبادانی را در کالبد یک منطقه می دمد و علاوه بر ایجاد ارتباط آسان و ایمن بین مراکز و نقاط منفصل از هم در منطقه، سبب ایجاد انواع مراکز مرتبط و غیرمرتبط تولیدی و خدماتی در پیرامون خود گردیده و امکان شکل گیری و ایجاد ارتباط شبکه ای مستمر و هم افزایی بیشتر مراکز مختلف به طور فرامنطقه ای را فراهم می آورد چرا که ترانزیت و جا به جایی کالا، ارزش اقتصادی سیاسی بالایی دارد و بعضاً مانند ترانزیت نفت حتی ارزش راهبردی نیز دارد. به همین جهت اعتلای صنعت راه آهن در داخل کشور و حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی توسط دولت مورد توجه قرار گرفته که ثمرات بسیاری را برای کشور دربر داشته است.

تعهد بین المللی ایران در اتصال راه آهن گرگان به آسیای میانه

براساس توافقات صورت گرفته فی مابین 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در مهر ماه سال 1386(اکتبر 2007) در اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران، مقرر شد کشورهای قزاقستان و ترکمنستان ساخت راه آهن برای اتصال به خطوط راه آهن ایران را در آن سوی مرزها آغاز نمایند و دولت ایران نیز متعهد گردید با اتصال مستقیم راه آهن گرگان به اینچه برون به طول حدوداً 70 کیلومتر ارتباط ریلی کشور با آسیای میانه را با هدف تأمین ارتباطات فرامنطقه ای و بین المللی ایران برقرار نماید.

بدیهی است که احداث این مسیر ریلی که طول آن بیش از 800 کیلوتر می باشد اثرات شگرفی را به طور خاص در زمینه ی جا به جایی کالا و مبادلات اقتصادی منطقه برجای خواهد گذاشت و سه کشور اصلی بنیانگذار این راهروی بین المللی در مسیر انتقال کالا می توانند با استفاده از توان های اقتصادی و ایجاد شرایط مناسب، بخش حمل و نقل منطقه را توسعه داده و به همکاری های منطقه ای یاری رسانند که خود سبب ایجاد همگرایی در منطقه خواهد شد ضمن آنکه این محور، رینگ دالان حمل و نقل اروپا-قفقاز-آسیای میانه (تراسکا) و ایران را تکمیل نموده و همزمان در کاهش وابستگی کشورهای آسیای مرکزی به ترانزیت از طریق راه آهن روسیه مؤثر می باشد و با اتصال این محور به گرگان و ارتباط آن با کریدور راه آهن سراسری ایران، امکان برقراری ارتباط ریلی کشورهای مذکور با خلیج فارس نیز فراهم می گردد.

 
 تغییر یکباره مسیر گرگان – اینچه برون و افزایش دوبرابری طول مسیر!

در طی سالهای گذشته دو کشور قزاقستان و ترکمنستان تا حد زیادی به تعهدات صورت گرفته عمل نمودند و بخش زیادی از مسیر ریلی فوق در این کشورها احداث گردید اما در ایران به جهت تعلل در اجرای این پروژه اکنون با تغییر مسیر آن و دو برابر کردن طول مسیر به نظر می رسد در اجرای تعهدات بین اللملی با چالش مواجه خواهیم شد؛ چرا که مطابق توافقات اصولی صورت گرفته این مسیر باید تا پایان سال 2011 افتتاح و به بهره برداری برسد. مسیر اولیه این خط آهن از گرگان به اینچه برون به طول 70 کیلومتر بود و اینک با تغییر یکباره مسیر از گرگان به گنبد و سپس به اینچه برون و افزایش طول مسیر از 70 کیلومتر به 143 کیلومتر عملاً اجرای این پروژه در بازه زمانی کوتاه پیش رو دور از ذهن به نظر می رسد؛ به علاوه در مسیریابی راه آهن همواره این اصل مدنظر است که ساخت مسیر هزینه ی زیادی در بر نداشته باشد و مخارج بهره برداری و نگهداری آن بهینه باشد ضمن آنکه طولانی تر نمودن این مسیر، اجرای شبکه فیبر نوری مورد نیاز راه آهن را در فرصت کوتاه باقی مانده با مشکل مواجه خواهد نمود.


لزوم بازنگری در تغییرات صورت گرفته و ضرورت اجرای محور مصوب پیشین

 تغییر مسیر فوق به طور یکباره و کاملاً به نحوی غیرمنتظره و بدون در نظر گرفتن مباحث فنی صورت گرفت؛ اکنون از نگاه علمی بنا به دلایل متعدد باید هرچه سریع تر بازنگری فوری و لازم صورت پذیرد:

1 – محور گرگان – اینچه برون از چند جهت بر واریانت و مسیر پیشنهادی اخیر(گرگان – گنبد – اینچه برون) ارجحیت دارد؛ نخست آنکه در مسیر مستقیم گرگان به اینچه برون منطقه ی ویژه اقتصادی اترک واقع شده است و تردیدی نیست که دسترسی یک منطقه ی ویژه ی اقتصادی به راه آهن سبب بهره وری بیش از پیش منطقه ویژه از ظرفیت ترانزیتی ریلی خواهد شد؛ در دیگر نقاط کشور نیز همواره اهتمام دولت بر دسترسی مناطق ویژه به راه آهن بوده است که از آن جمله می توان به پروژ راه آهن در مناطق ویژه اقتصادی یزد، سلفچگان، پارس، سرخس و ... اشاره کرد. همچنین شهرک صنعتی آق قلا نیز به عنوان فعال ترین شهرک صنعتی در استان شرایطی مشابه منطقه ویژه اقتصادی اترک دارد. به علاوه فاصله اندک محور مستقیم گرگان – اینچه برون تا بندر چند منظوره و در حال احداث خواجه نفس امکان ارتباط ریلی این بندر را با این محور بین المللی در آینده امکان پذیر خواهد نمود.

2 - ارتباط تمامی کریدورها و شبکه های بین المللی ریلی کشور با آن سوی مرزها به طور مستقیم و با مرکزیت ثقل ریلی و محوریت مراکز استانها(با توجه به کارکرد سیاسی-اداری آنان) برقرار می شود؛ چه آن دسته از خطوط ریلی کشور که به بهره برداری رسیده و چه محورهایی که در حال مطالعه و طراحی می باشند؛ همچون کرمانشاه به عراق به محوریت شهر کرمانشاه، زاهدان به پاکستان به محوریت شهر زاهدان، اردبیل به ارمنستان به محوریت شهر اردبیل، تبریز به ترکیه با محوریت شهر تبریز، گیلان به آذربایجان با محوریت شهر رشت، خوزستان به بصره با محوریت اهواز و . . .. همان طور که ملاحظه می شود تمامی مراکز استانهای مرزی نقش شاهراه ریلی را برعهده دارند؛ چنانچه تصمیم شتاب زده فوق در استان عملی شود گرگان اولین و تنها مرکز استانی خواهد بود که با وجود دارا بودن موقعیت ارتباطی برتر در سطح استان، در مجموعه شبکه شریانی ریلی کشور  بدون درنظرگرفتن ملاحضات سیاسی و اداری در حاشیه قرار خواهد گرفت.   

3 - موقعیت ویژه گذرگاهی(چهارراهی جاده ای) و قرارگیری در مسیر کریدور جاده ای و ترانزیتی شمال شرق به شمال غرب و بُعد مسافت کوتاه و مجاورت گرگان با مهمترین پایانه های فرودگاهی و دریایی استان، گرگان را به لحاظ موقعیت در جایگاه یک گره ارتباطی قرار داده است. طراحان و برنامه ریزان به هنگام طراحی خطوط و شبکه های ارتباطی از جمله راه آهن، همواره شاهراه یا مرکز ثقل ریلی را بر گره ارتباطی که دارای انشعاب های متعدد می باشد، منطبق می سازند تا یک سکونتگاه برتر منطقه ای یا مادر شهر ناحیه ای همچون گرگان این نقش را ایفا نماید و حداکثر بهره وری حاصل شود.

 
لزوم جابه جایی ایستگاه راه آهن گرگان و جانمایی سایت جدید

علاوه بر مباحث مطروحه ی فوق مکان کنونی ایستگاه راه آهن گرگان نامناسب بوده و با توجه به قرارگیری آن در محدوده قانونی شهر و احداث بلوک ها و مجتمع های مسکن مهر در مجاورت آن، مکان گزینی سایت جدید راه آهن امری ضروری است.

 ایستگاه راه آهن گرگان با قدمتی نزدیک به نیم قرن

 

یادداشت آرشیوی مرتبط:

تغییر در طرحهای مصوب راه آهن استان و نادیده انگاشتن اصول بنیادین

 
پی نوشت 1: متن بالا در ادامه و به نحوی مکمل یادداشت آرشیوی قبلی درباره ی راه آهن می باشد که برخی نکات مطروحه در نوشته ی قبلی به جهت کمک به درک بهتر موضوع مجدداً در این یادداشت نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

پی نوشت 2:  یادداشت فوق در روز شنبه مورخ 25 تیرماه در یکی از نشریات محلی به چاپ رسید.

نویسنده : احسان ارشاد : ٧:٠٧ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٦ تیر ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم

با نخستین جشنواره وبلاگ نویسی گرگان / 27 تیرماه 90 گام آخر؛ آیین اختتامیه

آئین اختتامیه نخستین جشنواره وبلاگ نویسی گرگان ساعت 17:45 روز دوشنبه 27 تیرماه 90 در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد گرگان برگزار میشود.

 

نخستین جشنواره وبلاگ نویسی گرگان از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در ده موضوع فرهنگ بومی گرگان ، ورزش گرگان ، معماری و بافت تاریخی گرگان ، توسعه گرگان ، هنر در گرگان ، امور خیریه و نیکوکاری در گرگان ، مشاهیر و نام آوران پیشین یا معاصر گرگان ، گرگان از نگاه من ، جاذبه های گردشگری و طبیعی گرگان ، و عناصر گرگان تاریخی از 10 اردیبهشت آغاز شده بود.

در این بین با پایان مهلت ثبت نام 76 وبلاگ نویس با ارسال 196 اثر تولید شده در فاصله زمانی 10 اردیبهشت تا 27 خرداد  90 در جشنواره شرکت کردند .

بعد از کنار گذاشتن مطالب کپی شده و نیز مطالب تولید شده در خارج از بازه زمانی جشنواره ، کار بررسی آثار توسط هیئت داوران آغاز و سه نفر اول هر بخش که به ترتیب حداقل امتیازهای 60 و 50 و 40 را کسب کرده اند مشخص شدند  لیکن به جهت جذابیت بیشتر اسامی برگزیدگان در آئین اختتامیه اعلام خواهد شد.

-  علاوه بر اهدای جوایز به برگزیدگان ، به همه 76 وبلاگ نویسی که با ثبت نام اینترنتی در جشنواره شرکت کرده بودند در پایان مراسم اختتامیه ، یادمان نخستین جشنواره وبلاگ نویسی گرگان و یک بسته فرهنگی اهدا خواهد شد.

-  برای سهولت در رفت و آمد شرکت کنندگان ، وسیله نقلیه عمومی راس ساعت 17:30 روز دوشنبه 27 تیر از مقابل شهرداری افراد را به موسسه فرهنگی میرداماد واقع در میدان مفتح ( پمپ بنزین پایین – غرب شهر ) ، پایین تر از حوزه علمیه امام خمینی منتقل و در پایان برنامه نیز به میدان شهرداری باز خواهد گرداند.

-  در برخی از موضوعات به جهت عدم کسب امتیاز حداقلی لازم توسط شرکت کنندگان ، برای احراز یکی از رتبه های اول تا سوم ، فردی از سوی هیئت داوران معرفی نشد.

-  رقابت در برخی موضوعات به حدی نزدیک و داغ بوده که فاصله امتیازات نفرهای اول تا سوم بسیار ناچیز بوده است . به عنوان مثال در موضوع ورزش فاصله امتیازات نفر اول با دوم و دوم با سوم تنها یک امتیاز بوده است.

نخستین جشنواره وبلاگ نویسی گرگان از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و با حمایت شرکت فنی مهندسی دانش گستر شمال ، انجمن وبلاگ نویسان گرگاندوست ، حوزه هنری استان ، موسسه فرهنگی میرداماد گرگان ، پست بانک استان ، موسسه آموزش عالی آزاد قابوسیه ، نشر پیک ریحان گرگان ، دو روزنامه گلشن مهر ، هفته نامه گلستان سلام ، آتلیه عکس نگارستان و شرکت رسا رایان برگزار میشود.

منبع: گرگان ما

نویسنده : احسان ارشاد : ٥:۳٠ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ٢۱ تیر ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم

حاشیه نشینی، چالشی فراروی توسعه پایدار گرگان

سیر صعودی منحنی جمعیت و نیز نرخ رشد بیش از پیش بینی و بالاتر از میانگین استانی و کشوری جمعیت در گرگان – همچنان که پیش از این نیز به تفصیل بحث شد- تبعات و معضلات عدیده ای را برای این مرکز استان تاریخی به همراه داشته و نمود بارز آن پدیده ی حاشیه نشینی است که با عناوینی همچون اسکان غیررسمی، سکونتگاههای غیر قانونی، بافتهای فرسوده و مسئله دار و ... در نواحی پیرامونی شهر نمایان شده است. اکنون زمان آن رسیده که با این معضل به عنوان آیینه تمام نمای مسائل شهری گرگان به مقابله برخاست، چرا که این پدیده، متن شهر را نیز تحت تأثیر قرار داده و تداوم رشد قارچ گونه حاشیه های ناپایدار، می تواند به عنوان یکی از پاشنه آشیلهای توسعه پایدار گرگان تلقی شود.

حاشیه نشینی در گرگان

شواهد حاکی از آن است که قاطبه ساکنان حاشیه، مهاجر و غیربومی هستند که با منشأ استانی و فرااستانی آن هم با خاستگاههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... متفاوت غالباً در حریم و یا خارج از آن سکنی گزیده و سه کاربرد ویژه حریم یعنی «تنفس‌گاه شهر»، «کاربردهای زیست محیطی» و «فضایی برای توسعه شهر در آینده» را با چالشی جدی مواجه نموده اند؛ از همه مهمتر آنکه بیشترین میزان حاشیه نشینی از نوع سکونتگاههای غیرمجاز و ناپایدار سطح استان در گرگان شکل گرفته است و شواهد و گزارشات نشان از روند تصاعدی ایجاد حاشیه های ناپایدار در مرکز استان دارند.

 

حاشیه نشینی ثمره ی ازدیاد جمعیت و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی

شکل گیری حاشیه ها- و به اصطلاح رایج علمی، زورآبادها- در گرگان با بافتهای چند قومیتی و عدم احساس تعلق شهروندی، مسائل جمعیتی، مساکن ناپایدار، مشاغل کاذب و شرکت در اقتصاد غیر رسمی، مسائل امنیتی و پیدایش هسته های قومی با ناهنجاری های روحی- روانی و نابسامانیهای فرهنگی-اجتماعی همراه بوده است. این مناطق از حیث کالبدی مراکزی هستند که به دور از هرگونه برنامه ریزی و فارغ از استقرار نظام قانونمند و معقول و منطقی بدون کوچکترین تفکر و مآل اندیشی به صورت خودجوش رشد و تکوین یافته و هیچگونه کنترل و ارتباطی بین بدنه شهر و حاشیه که رشد و گسترش آنرا کنترل کند، وجود ندارد و این یعنی گسست کالبدی با وجود پیوستگی محدود عملکردی.

از سویی دیگر هجوم به اراضی حاشیه ای شهر گرگان و انجام ساخت و سازهای غیر قانونی همراه با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی بدون شک توان برنامه ریزی و قدرت اجرایی مدیران شهری و شهرداری را در میان غفلت برخی دستگاههای ذی مدخل به طور محسوسی کاهش خواهد داد؛ به عبارت صحیح تر تداوم مهاجرتها به طرز بی سابقه و حتی غافلگیر کننده ای از نقاط مختلف به اراضی حاشیه شهر گرگان و تهیه زمین و تفکیک آن و ساخت و ساز غیرقانونی، حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی را به صورت گسترده ای به شهرسازی و مدیریت شهری گرگان تحمیل کرده است و این در حالی است که اقدام مؤثر و بازدارنده ای نیز در این رابطه صورت نپذیرفته است.

 

کانونهای حاشیه نشینی در گرگان

 در کانونهای حاشیه نشینی گرگان و در مناطقی همچون حاشیه بلوار الغدیر و اسلام آباد، کوی عرفان، المهدی، محتشم، فردوسی، شریعتی، قلعه حسن، انجیراب و حتی اوزینه و مناطق بلافصل بیرونی شهر در دهه های گذشته ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون استحکام لازم انجام شده که گسترش حاشیه و حاشیه نشینی را تشدید کرده است و تنها اختصاص اعتبارات لازم در کنار مشارکت کلیه سازمانهای مرتبط، به ارتقای کیفی سطح زندگی ساکنین این محلات و آغاز تحرکی جدی در بهبود شرایط آنان خواهد انجامید؛ روشهایی نظیر تخریب یا همان شیوه های بولدوزری برخورد نیز نه تنها به رفع معضل سکونتگاه های غیررسمی نمی انجامد، بلکه آن را وخیم تر هم می کند؛ راه حل های موضعی همچون دادن خدمات و امکانات صرف نیز نه تنها مشکلی از این سکونتگاه ها حل نمی کند، بلکه موجب ترغیب ساکنان برای ماندن و جلب بیشتر دیگر افراد به این سکونتگاه ها می گردد و تنها راه ممکن، ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاههای موجود و از طرف دیگر اجرایی کردن راهبردهای نظارتی، قانونی و کالبدی مربوطه برای جلوگیری از ایجاد لکه های حاشیه نشین در آینده است؛ در این راستا طرح بهسازی و ساماندهی محلات کوی محتشم و اسلام آباد به مساحت حدود 20 هکتار و از محل اعتبارات شهرداری گرگان در دست تهیه است و همچنین طرح ساماندهی و توانمندسازی محلات انجیراب، اوزینه، اسلام آباد، قلعه حسن، شهرک بهزیستی، کوی امام رضا و کوی محتشم که توسط شرکت عمران و مسکن سازان تهیه شده است که به طور قطع باید هرچه سریعتر ساز وکار مربوط به اجرای این طرحها انجام و تمهیدات لازم صورت پذیرد.

آنچه که در این میان بسیار حائز اهمیت می باشد چگونگی عملکرد و مواجهه با مشکلات مزبور است؛ با وجود بافتهای فرسوده و حاشیه های ناپایدار و سکونتگاهای غیرقانونی متعدد و در حال رشد در پیرامون شهر، ارگانهای ذیربط به جای ساماندهی این سکونتگاهها و ممانعت از گسترش حاشیه نشینی و اهتمام بر اجرای طرحهای یاد شده، به سراغ پلاک 41 آثار ثبتی کشور – بافت تاریخی گرگان – رفته و با فرسوده خواندن آن درصدد اجرای طرحی برمی آیند که میراث تاریخی و فرهنگی یک شهر را به مخاطره می افکند.

توضیح: نقشه فوق که توسط عمران و مسکن سازان تهیه شده نمایشگر محدوده بافتهای فرسوده شهر گرگان می باشد. همان طور که ملاحظه می شود محدوده بافت تاریخی نیز متأسفانه در زمره ی بافت های فرسوده شهر جای داده شده است.

 

پی نوشت: یادداشت فوق صرفاً طرح مسئله ای بود در رابطه با معضل بزرگ حاشیه نشینی در گرگان که ان شاء اله در آینده با ذکر مصادیق و آمار و ارقام مرتبط با حاشیه نشینی در گرگان، این چالش را دقیق تر موشکافی خواهیم نمود.

 

لینک انتشار اختصاصی این یادداشت در سایت خبری تحلیلی شمال فردا

نویسنده : احسان ارشاد : ۱٠:٥۱ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٥ تیر ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم