گرگان امروز

به نام خداوند لوح و قلم / حقیقت نگار وجود و عدم

مشاهیر گرگان زمین در وادی فراموشی

در نخستین روزهای اردیبهشت 84 همایش دو دانشمند بزرگ استراباد، میرداماد(معلم ثالث) و میرفندرسکی برگزار شد و اگرچه در همان زمان سخن از برگزاری سالانه این همایش به میان آمد اما گویا شرایط لازم برای برپایی سالیانه نکوداشت این دو حکیم استراباد مهیا نشد.

از سویی دیگر 30 فروردین روز بزرگداشت حکیم اسماعیل جرجانی است که اطباء، وی را پدر علوم آزمایشگاهی می دانند و در میان پزشکان و بزرگان علم طب کمتر کسی است که با نام او و اثر مشهورش یعنی ذخیره ی خوارزمشاهی آشنا نباشد. اما این حکما و فلاسفه ی نامدار در موطن و خاستگاه خویش، گرگان، بسیار غریب و ناشناخته اند و بدون شک دلیل عدم آشنایی مردمان این دیار با مفاخر علمی و فرهنگی شان را باید در چگونگی عملکرد سازمانهای مسئول جستجو کرد.

 اگر به سایر نقاط کشور نظری بیافکنیم خواهیم دید که چگونه نام و یاد چهره های برجسته اعصار دور و نزدیک هر خطه با زادگاهشان عجین شده و از خیابانهای شهرهایشان گرفته تا دانشگاهها و اماکن و مراکز خاص به نام علما و دانشمندان و مفاخر علمی همان منطقه مزین شده است؛ اما محل پرسش است در گرگان که قرنهای متمادی مهد دانشمندان و حکماء بزرگ و شاخص چون میرداماد، میرفندرسکی، حکیم جرجانی، لامعی، فخرالدین اسعد و . . . بوده به جز یک تالار، یک بیمارستان، یک میدان، یک کتابخانه و چند مؤسسه وابسته به بخش خصوصی، تاکنون چه تعداد از خیابانها و میادین اصلی سطح شهر به نام بزرگان علم و فرهنگ و هنر نامگذاری شده است؟ نام مفاخر علمی گرگان زمین بر چند مکان خاص، مرکز علمی، آموزشی، تحقیقاتی، درمانی، تفریحی(پارک، بوستان و . . . ) نهاده شده است؟ تا به امروز مرکز استان شاهد برپایی چند آئین بزرگداشت برای بزرگان علم و هنر و فرهنگ و ادب این دیار بوده است؟

تأسف آور است که بسیاری از رهگذران و عابران در میدان معلم گرگان و یا شهروندان ساکن مجاور آن، از نام و نشان تندیس نصب شده در این میدان و پیشینه آن بی اطلاع اند و نمی دانند که این تندیس، متعلق به میرداماد، فیلسوف بزرگ استرابادی در عصر صفویه است که بزرگانی چون ملاصدرا نیز زمانی در نزد وی تلمذ نموده اند.

جای شگفتی است که دهها هزار نفری که هر روز در بلوار میرداماد تهران تردد می نمایند با شخصیت میرداماد ناآشنا و اصالت وی را نمی شناسند و با کمال تأسف گرگانیان مقیم پایتخت نیز از جمله افراد ناآشنا با دانشمند شهیر گرگانی هستند؛ این همان مسئله ای است که سنگینی مسئولیت متولیان امر را دوچندان می کند.

امید است با حساسیت و پیگیری بیش از پیش نهادهای مربوطه، زین پس با استفاده از نمودهای شهر و نامگذاری معابر، میادین و اماکن مهم شهری به نام مشاهیر و مفاخر سده های گذشته و معاصر گرگان زمین و برقراری منظم همایشهای سالیانه با هدف پاسداشت بزرگان، یاد و نام آنان زنده و ماندگار بماند.

از یاد نبریم که علماء و دانشمندان هر شهر و استان، سرمایه ها و گنجینه های عظیم علمی و معنوی و شناسنامه فرهنگ و تمدن آن منطقه به شمار می آیند و شناساندن هر چه بیشتر آنان به شهروندان، در ایجاد و احساس هویت و افزایش تعلق خاطر به زادگاه و محل سکونت نقش بسزایی خواهد داشت.

لینک انتشار اختصاصی این یادداشت در سایت خبری - تحلیلی شمال فردا

نویسنده : احسان ارشاد : ۱٠:٢۱ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۳٠ فروردین ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم

بودجه شهرداری گرگان در سال 90 و چند نکته

بودجه شهرداری گرگان در سال 90 از حیث درآمد و هزینه برابر با 65 میلیارد تومان اعلام گردیده که نشانگر افزایش 21.5 درصدی بودجه شهرداری نسبت به سال گذشته است؛ هر چند که این رقم پایین تر از بودجه شهرداری های مراکز استانهای همجوار همچون بودجه 100 میلیارد تومانی ساری و 85 میلیارد تومانی سمنان است اما به طور کلی شهرداری گرگان به لحاظ منابع درآمدی با توجه به سهم اندک از اعتبارات دولتی – کمتر از 5 درصد - در مقایسه با بسیاری از شهرهای همردیف از وضعیت نسبتاً مناسبی برخوردار است و این شرایط بالنسبه مساعد و همچنین تحقق نسبی بودجه های سالهای قبل که بعضاً با افزایش عملکرد نسبت به بودجه نیز همراه بوده است تا حد زیادی معلول فرهنگ بالای شهرنشینی، قانون مداری و علاقه ی به عمران و آبادانی شهروندان گرگانی می باشد. با این حال ایجاد منابع درآمدی پایدار باید به یکی از دغدغه های اصلی مدیران شهری گرگان تبدیل شود؛ بررسی عملکرد مدیریت شهری در این حوزه رضایت بخش نیست و طی دهه ی گذشته که افزایش ساخت و ساز – خصوصاً پس از مرکزیت گرگان در استان- افزایش درآمد شهرداری را به دنبال داشت به علت عدم سیاستگزاریهای لازم، شهرداری نتوانست درآمدهای حاصله را به منابع و سرمایه هایی مولد و پایدار تبدیل کند و این معضل، چالش بزرگ شهرداری گرگان در دهه ی جدید است؛ شهری که با افزایش لجام گسیخته جمعیت در دهه ی گذشته و حاضر مواجه بوده و هست و با شرایط ویژه ای روبروست.

لوایح بودجه هایی که هر سال به تصویب شورا می رسند و منابعی که مورد استفاده شهرداری قرار می گیرند شاید برای مدیران نتیجه‌گرا مطلوب و درخور تحسین باشد اما مدیران استراتژیست که پایداری، امنیت و توسعه مدیریت شهری را از نتیجه صرف جدا می‌بینند نمی‌توانند اسم آن را برنامه بودجه بگذارند.


فروش قانون و فروش شهر

در سال‌های اخیر به دلیل فقدان منابع مالی مناسب و ضرورت خدمات‌رسانی، بخش عمده درآمد شهرداری از طریق فروش «تراکم» و «پارکینگ» بوده است که از زمره درآمدهای ناپایدار به شمار آمده و از آن به عنوان فروش قانون یا فروش شهر یاد می کنند؛ این سیاست تنها در کوتاه مدت تأمین‌کننده منابع مالی شهرداری‌ است و متأسفانه فروش شهر در بلند مدت باعث خواهد شد که چهره شهر خشن گشته و عملاً مدیریت شهر از دست مدیران شهری خارج شود در نتیجه قدرت تصمیم گیری در امور شهر کاهش یافته و شهر در معرض حراج و فروش قرار گیرد؛ بنابراین طرح اهداف راهبردی به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای ساخت وساز ضروری است.


ابزارهای قانونی جهت کسب درآمدهای پایدار

شهرداری ابزارهای قانونی لازم برای کسب درآمدهای پایدار در اختیار دارد که مصادیق آن بسیارند همچون فروش اوراق مشارکت و سهیم ساختن مردم در اجرای پروژه های شهری، تشکیل بانک اطلاعات املاک و مستغلات برای پوشش املاک مشمول قانون نوسازی و عمران شهری جهت استفاده بهینه از این قانون، مدیریت هزینه ها از طریق حذف دوباره‌کاری‌ها، اقدامات کارشناسی نشده، بدون برنامه مدون حرکت کردن، سلیقه‌ای تصمیم گرفتن، بخشی تصمیم گرفتن، همچنین تصویب قانونی در خصوص ارزش افزوده ملک با توجه به اجرای طرحهای شهری که حق مرغوبیت بین شهرداری و مالک تقسیم شود و موارد دیگری که در فرصتهای بعدی و در مباحث مربوط به لزوم ایجاد درآمدهای پایدار بدان پرداخته خواهد شد.

تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد که شهرداریهای آنها ابتدا مطالعاتی را در زمینه قابلیت‌های خاص هر شهر برای درآمدزایی انجام داده‌اند و به همین جهت توجه به قابلیت های ویژه گرگان از منظر نقش سیاسی - اداری، عملکرد اقتصادی در منطقه، سرمایه های اجتماعی منحصر به فرد و ... می تواند پایه‌های درآمدزایی پایدار شهر را تقویت کند. با توجه به تمامی مسائل مذکور باید راههای درآمدی ضمن کاهش هزینه‌ها مورد توجه مدیریت شهری باشد تا تمام ابعاد درآمدی چه از نظر جایگاه قانونی، چه مکانیزمهای دولتی و هم سهمی که از دولت و وزارت کشور به شهرداری پرداخت می‌شود به علاوه ی مشارکت مردمی، آینده روشنی را برای شهر رقم بزند.

لینک انتشار اختصاصی این یادداشت در سایت خبری - تحلیلی شمال فردا

نویسنده : احسان ارشاد : ۱۱:٥۱ ‎ب.ظ ; جمعه ۱٢ فروردین ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم

حضور چشمگیر گردشگران نوروزی در گرگان

برآوردهای صورت گرفته در اسفند  89 از حضور بیش از 4 میلیون مسافر نوروزی در استان حکایت داشت که این رقم تاکنون محقق شده و روزهای آغازین سال نو با حضور چشمگیر گردشگران از اقصی نقاط کشور در استان همراه بود. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط نهادهای رسمی 50 درصد مسافران و گردشگران وارد شده به استان در گرگان اقامت داشته اند و اکثر گردشگران نوروزی استان، حداقل ساعاتی را در گرگان به سر برده و از برخی جاذبه ها دیدن نموده اند. هر چند که در کنار این حضور پرتعداد، برخی رسانه های خبری نسبت به مرکز استان اندکی کم لطفی نموده و به هنگام انعکاس اخبار مربوطه بدون ارائه ی تحلیل صحیح و منطقی، عمداً یا سهواً بعضی شهرهای شرق استان را رکورد دار جذب گردشگر در استان در ایام نوروز معرفی نمودند.

حضور اکثریت مسافران نوروزی در گرگان و اقامت نیمی از آنان در مرکز استان اتفاق خوشایندی است اما مشروط بر ایجاد و توسعه ی زیرساختهای مورد نیاز. با نگاهی گذرا به راحتی می توان دریافت که ضمن ناکافی بودن امکانات کنونی، بخش عمده ای از این امکانات نیز توسط بخش خصوصی و به خصوص در تفرجگاههایی چون پارک جنگلی ناهارخوران توسط شهرداری گرگان فراهم آمده است. به طور حتم شایسته است شهرستانی که بخش قابل توجهی از گردشگران درون استانی و برون استانی را در طول سال به خود جلب و جذب می نماید از جانب نهادهای مسئول مورد توجه خاص و ویژه قرار گیرد و این وظیفه حساس تنها به بخش خصوصی و نهادهایی نظیر شهرداری که از منابع درآمدی وابسته به شهروندان استفاده می نمایند محول نگردد.

نویسنده : احسان ارشاد : ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ ; جمعه ۱٢ فروردین ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم