گرگان امروز

به نام خداوند لوح و قلم / حقیقت نگار وجود و عدم

ترافیک گرگان؛ روی مرز بحران

ترافیک درهم تنیده و مشکل تراکم خودرو و رفت و آمد در معابر و خیابان های گرگان از سالهای پایانی دهه ی 70 به نحو بارزی در سطح شهر و به طور خاص در بافت مرکزی نمایان شد اما با گذشت چندین سال، شرایط نامناسب ترافیکی همچنان در شهر حاکم است و گستره زمانی و جغرافیایی آن روز به روز پیچیده تر می شود؛ در واقع ترافیک گرگان به مشکل روزمره ای تبدیل شده که هر از گاهی مسوولان شهری برای رهایی کوتاه مدت از آن نسخه ای می پیچیند و به شهروندان اطمینان خاطر می دهند که وضعیت ترافیک بهبود خواهد یافت اما کماکان این وضعیت اسف بار  خصوصاً در ساعات پیک ترافیک به قوت به خود باقی است و به طور کلی می توان گفت که کلاف سردرگم ترافیک در شهر گرگان در برخی ساعات روز به دلیل حجم بالای ایجاد و تولید سفر، علاوه بر اتلاف وقت و انرژی، قطعاً موجب تحمیل هزینه های سنگین روانی و اجتماعی نیز خواهد شد.

متن کامل این یادداشت را در سایت خبری – تحلیلی شمال فردا و در اینجا بخوانید.

نویسنده : احسان ارشاد : ٥:٤٢ ‎ب.ظ ; شنبه ٢٥ دی ۱۳۸٩
Comments نظرات () لینک دائم

اقدام شایسته سازمان فرهنگی شهرداری گرگان

همزمان با نصب بنرهای تبلیغاتی "تور گرگان گردی" توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در آذر ماه سال جاری در نقاط مختلف گرگان، در همان ایام بافت تاریخی گرگان و محلات قدیمی شهر اتوبوسهای حامل دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی را شاهد بود که به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با تاریخ و میراث کهن، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری گرگان عازم بافت تاریخی شده بودند و بدین طریق فرصتی مغتنم پدید آمد تا جمع کثیری از دانش آموزان گرگانی با آثاری همچون خانه ها و مجموعه های تاریخی تقوی و باقری، موزه صنایع دستی، کاخ موزه گرگان، موزه ی سنگ گرگان، مسجد جامع، امامزاده نور (اسحاق) و . . . بیشتر آشنا گردند.

متن کامل این یادداشت را در سایت خبری، تحلیلی شمال فردا و در اینجا بخوانید.

نویسنده : احسان ارشاد : ۱٠:۱۱ ‎ب.ظ ; شنبه ۱۸ دی ۱۳۸٩
Comments نظرات () لینک دائم

تالارهای شهر؛ از وعده احداث تا برزخ فراموشی

توجه به فضاها و عناصر فرهنگی ضمن آنکه زمینه ساز افزایش سطح فرهنگ عمومی می شود، استحکام ساختار اجتماعی و هویتی را باعث شده و گامی مهم در راستای حفظ سرمایه های اجتماعی به حساب می آید؛ اما رشد سرانه فضاهای فرهنگی و هنری در گرگان، متناسب با مطالبات فرهنگی مردم نیست و فرهنگیان و هنرمندان این شهر به دلیل کمبود فضاهای مورد نیاز نظیر سالن ها و تالارهای مناسب، برای ارائه آثار خود در تنگنا هستند.
در این حال نقش و جایگاه گرگان به عنوان مرکز استان و برپایی ده ها جشنواره و سمینار درون استانی، منطقه ای و ملی در طول سال در این شهر، بیانگر ضرورت اقدامی عاجل در این رابطه است
.
خلأهای موجود، برگزاری همایش ها و گردهمایی های مختلف را با نواقص و کاستی های غیر قابل اغماض و محسوسی مواجه ساخته و این چالش سبب شده که شهر گرگان به وقت ضرورت نتواند حق میزبانی را آنگونه که شایسته است ادا کند . همچنان که در این شهر بعضی استادیوم ها و سالن های ورزشی، نقش تالار و سالن همایش را ایفا می کنند و جای هیچگونه تردیدی نیست که شأن و جایگاه مرکز استانی که دارای پشتوانه های نیرومند علمی و فرهنگی  است بیش از اینهاست. در عین حال این نکته را هم نباید از یاد برد که چه بسا فرصت های ارزشمندی که می تواند با برپایی گردهمایی ها و سمینارهای ملی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری در گرگان و استان خلق شود که به دلیل عدم وجود حداقل یک تالار بزرگ مرکزی و فقدان سالن های همایش استاندارد با گنجایش و امکانات مناسب، این فرصت ها یکی پس از دیگری از دست می روند
    .

متن کامل این یادداشت را در سایت خبری، تحلیلی گرگانشهر و از طریق لینک زیر بخوانید:

http://www.gorganshahr.com/U-News.aspx?NID=194   

نویسنده : احسان ارشاد : ۱:٥٥ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱٢ دی ۱۳۸٩
Comments نظرات () لینک دائم

ضرورت تسریع در روند بازنگری طرحهای جامع و تفصیلی گرگان

طرح جامع شهر عبارت از طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندیهای عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط (ترمینال) و فرودگاهها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویتهای مربوط به آنها تعیین می‌شود و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می‌گردد. طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظر خواهد بود.

طرح تفصیلی نیز طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع، نحوه استفاده از زمین های شهری را در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت، تراکم در واحدهای شهری، اولویت های مربوط به مناطق بهسازی، توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می شود. به دنبال طرح جامع و به منظور انجام برنامه های اجرایی تصویب شده این طرح تهیه می گردد.(برگرفته از کتاب طرحها و برنامه های شهرسازی، دکتر مصطفی بهزادفر، نشر شهر، ١٣٨٨)

دوران برنامه ریزی متمرکز، آمرانه و خطی سپری شده و نزدیک به نیم قرن است که طرحهای جامع و تفصیلی چونان ابزارها و اسناد هدایت توسعه ی فضایی شهرهای کشورمان هستند اما همچنان ناشناخته اند و به نظر می رسد حتی بسیاری از مدیران شهری نیز به درک موجز و درستی از کارکرد این طرحها و حداقل کارایی آنها در بازه ی زمانی اجرای طرح ندارند که نتیجه ی آن مدیریت‌های سلیقه‌ای، بی‌برنامه و مقطعی است. در این راستا چنانچه نقیصه های موجود که در عرصه های برنامه ریزی، مدیریت شهری و شهرسازی در شهر گرگان وجود دارند را مورد بررسی و ریشه یابی قرار دهیم مسئله ای بسیار حساس و مهم در ذهن متبادر خواهد شد و آن فقدان طرحها و برنامه های بروز و کارآمد شهری است. مصداق بارز این مدعا طرح جامع کنونی شهر گرگان است که افق و دوره ی زمانی اجرای آن در سال ٨۵ پایان یافته است و باید اذعان داشت که طرح های فعلی مورد استناد در مجموعه شهرداری و سازمان های متولی نظیر مسکن و شهرسازی فاقد کارایی لازم است.

 نخستین طرح جامع گرگان در سال ۵٩ تصویب شد و پس از آن در سال ۶۴ و سپس ٧۵ مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گرفت اما گویا وعده ی رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان مبنی بر اتمام تهیه طرح جامع تجدید نظر گرگان تا پایان شهریور سال ٨٩  هنوز محقق نگشته و یا حداقل در رسانه ها تاکنون خبری با این عنوان منتشر نشده است. این معضل در خصوص طرح تفصیلی شهر گرگان نیز تا حدی صدق می نماید چرا که بر پایه معیارها و ضوابط طرح جامع، طرح تفصیلی شهر گرگان تهیه و در سال ١٣٧٩ به تصویب کمیسیون ماده پنج(طرح تفصیلی) رسید و این طرح نیز امروز جوابگوی نیازهای مرکز استان نیست. چرا که بر اساس اطلاعات کسب شده توسط نگارنده پس از تصویب طرح تفصیلی شهر گرگان در سال ١٣٧٩ تغییرات متعددی طی جلسات کمیسیون ماده پنج صورت گرفته که منجر به تغییرات ساختارهای کالبدی و کارکردی شهر شده است. تعداد تغییرات انجام گرفته در کمیسیون ماده پنج شهر گرگان با سایر شهرهای استان قابل قیاس نیست و طرح تفصیلی مصوب که توسط مشاورین طرح جهت اجرا ارائه گردیده دستخوش تغییرات بسیاری شده است. چنانچه این روند غیر اصولی ادامه یابد، برهم خوردن توازن ساختارها و عملکردهای شهری گرگان را باعث شده و خسارات جبران ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت.

در فرآیند تهیه طرحهای جامع و تفصیلی جدید گرگان باید توجه داشت که طرحهای جدید را می توان در قالب طرحهای ساختاری – راهبردی تهیه نمود مشابه آنچه که در شهر رشت انجام پذیرفت. لازم به ذکر است که قرار دادن طرحهای ساختاری – راهبردی به معنی طرح جامع صحیح نیست. طرحهای ساختاری و راهبردی هم می توانند جامع باشند و هم تفصیلی. هر چند که به اعتقاد برخی هنوز زمان تهیه و اجرای طرحها در قالب مذکور در شهرهای میانی و متوسط در ایران فرا نرسیده است!

طرحها و برنامه های کالبدی و فضامحوری نظیر جامع و تفصیلی، زمانی پاسخ دهندگی پیدا می کنند که با اسنادی چون طرحهای موضوعی و موضعی برای موضوعات خاص و نواحی ویژه از شهر که نیاز به برنامه ریزی عملیاتی و اجرائی خاص دارند همراه گردند.

اسنادی چون طرح جامع را می توان هر ۵ سال یکبار تحت فرایند اصلاح و بازنگری قرار داد تا از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار گردند. چرا که با توجه به بالا بودن سرعت تغییر و تحولات در حوزه های گوناگون شهری مطالعات سال پایه نمی توانند در سالهای حین اجرای طرح بدون بهنگام سازی ملاک عمل قرار گیرند و به همین خاطر است که امروزه بسیاری از متولیان مدیریت شهری در جهان به تهیه و اجرای طرحهای سیال شهری که از انعطاف پذیری و واقعیت گرایی بیشتری برخودارند روی آورده اند.

توضیح١: طرحهای ساختاری و راهبردی در مقیاس شهر و پایین تر از آن کاربرد دارند و طی فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی باید به برنامه های بالادست خود توجه کنند. در چارچوب طرح ساختاری-  راهبردی که الگوی کلی ساختار و سازمان کالبدی شهر را شکل می دهد، دهها تقسیم بندی دیگر نیز صورت می گیرد: محدوده تاریخی، فرهنگی، مناظر و فضاهای طبیعی، محدوده های روستا شهری، محدوده مراکز شهری، صنعتی و . . . مشخص شده و اولویت برنامه ریزی عمل، تعیین می شود.

توضیح٢: کمیسیون ماده پنج(کمیسیون طرح تفصیلی) بر اساس ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ١٣۵١ به منظور بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به ریاست استاندار یا معاونت عمرانی استانداری و به عضویت رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، ‌مدیر کل میراث فرهنگی، ‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، ‌رئیس شورای شهرستان که طرح تفصیلی مربوط به شهر یا نقاط در قلمرو آن شهرستان در دستور کار کمیسیون قرار دارد،‌ شهردار شهری که طرح تفصیلی مربوط به آن در کمیسیون مطرح است و نماینده مهندسین مشاور یا ارگان دیگری که عهده دار تهیه طرح تفصیلی شهر مورد بحث کمیسیون  است،‌ تشکیل می شود.


تصویر ماهواره ای میدان شهید قندهاری( ترمینال) گرگان و محدوده پیرامون

نویسنده : احسان ارشاد : ۱۱:٤٩ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٩ دی ۱۳۸٩
Comments نظرات () لینک دائم

مروری بر ویژگی های جمعیتی شهرستان گرگان

جمعیت مهمترین مؤلفه در برنامه ریزیهای اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و . . . است و همواره از آن به عنوان پارامتری مهم در تعیین نحوه ی توزیع و تخصیص اعتبارات و پیش بینی و تصویب طرحها و برنامه های توسعه و عمران در حوزه های مختلف یاد می شود. جمعیت دارای خواسته ها و تقاضاهای بسیار زیاد و متنوعی می باشد که بدون برنامه ریزی دقیق ، این امر میسر نخواهد شد.

بررسی تحولات جمعیتی از آن جهت اهمیت دارد که می توان جمعیت را عاملی دانست که با هرگونه تحرک و تغییر و تحول در آن، پیامدهای فضایی به صورت استقرار و تراکم و به دنبال آن پیامدهای متعدد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در پیش خواهد بود.

آمارهای جمعیتی ارائه شده ی مربوط به شهرستان گرگان حاکی از آن است که این شهرستان در طی دهه های گذشته و خصوصاً دهه ی اخیر با الگوی جهشی و تصاعدی جمعیت رو به رو شده و شاخصهای جمعیتی، نمایانگر موقعیت نگران کننده ای برای این شهرستان می باشند. به گواه جدیدترین آمارهای موجود، گرگان به لحاظ مسائل و چالشهای جمعیتی، نه تنها در استان که در سطح منطقه ی شمال کشور و استانهای همجوار دارای ویژگی های کاملاً متمایزی است.
افزایش روز افزون جمعیت در شهرستان گرگان، علاوه بر بوجود آوردن انواع ناهنجاری های اجتماعی، جرم و جنایت و مشکلات مهم اقتصادی و عدم برنامه ریزی دقیق در تمام جهات توسعه اقتصادی و اجتماعی، باعث بوجود آمدن موجی از آشفتگی در توسعه کالبدی شهر، پائین آمدن سطح ارائه خدمات اساسی، مثل: تأمین آب آشامیدنی سالم، پائین بودن سرانه های مورد نیاز در سطوح مسکونی ، فضای سبز، آموزشی ، بهداشتی و درمانی و . . . شده است. به همین جهت بررسی اجمالی برخی شاخصهای جمعیتی و آگاهی از تهدیدات پیشرو ضروری به نظر می رسد.

یکی از روشهای مرسوم جهت سهولت در انجام تحلیلهای فضایی جمعیت در واحدهای مختلف تقسیمات کشوری همچون استان، تقسیم پهنه ی مورد نظر به چند حوزه ی آماری و جمعیتی به محوریت مهمترین مراکز جمعیتی منطقه با در نظر گرفتن توزیع فضایی مطلوب آن مراکز است. اصلی ترین مراکز جمعیتی در سطح استان ما به ترتیب شهرستانهای گرگان، گنبد، علی آباد و بندرترکمن(شهرستان ترکمن) می باشند. بدین ترتیب با توجه به سهم هر یک از مراکز از کل جمعیت استان، می توان استان را به 4 حوزه ی جمعیتی تقسیم نمود. به طوری که می توان گرگان از حوزه ی مرکز، گنبد از حوزه ی شرق استان، علی آباد از حوزه ی مرکزی استان(به جز مرکز استان)، و شهرستان ترکمن را از حوزه ی غرب استان انتخاب نمود.

تعداد، میزان، تراکم و نرخ رشد جمعیت در گرگان و نکاتی قابل تأمل

بر اساس سرشماری سال ١٣٨۵ جمعیت شهرستان گرگان برابر ۴٠١٣٩٩ نفر می باشد و وسعت آن ١۶١۵ کیلومتر مربع(٧.١٩درصد از مساحت استان). بر اساس تقسیمات اداری و کشوری از سال ١٣٨٣ این شهرستان از دو بخش (مرکزی و بهاران)، چهار شهر(گرگان، سرخنکلاته، جلین و قرق)،پنج دهستان، ٩٨ آبادی مسکونی و ١۴ آبادی غیر مسکونی تشکیل شده است.

گرگان با این میزان جمعیت در حالی یک چهارم جمعیت استان را در خود جای داده که گنبد با جمعیت ٢٨٩۶۴٧ نفر، علی آباد ١٢۵٠٧٩ نفر و ترکمن ١٢٣١٨١ نفر با فاصله ی بسیار از نظر رقم جمعیت در رتبه های بعدی جای می گیرند. همچنین با بررسی ارقام جمعیتی شهرستانهای استانهای مجاور همچون سمنان و خراسان شمالی به نکات جالب توجهی پی خواهیم برد. پر جمعیت ترین شهرستانهای استان سمنان، شهرستانهای شاهرود و سمنان می باشند که به ترتیب دارای جمعیت ٢۴٨۶۵٨ و ١۶٣٨٧٨ نفر بوده و همین طور در استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد دارای جمعیتی بالغ بر ٣۴٠ هزار نفر است. همچنین بر اساس داده های سال ٨۵ جمعیت شهر گرگان حدود ٢٨٠ هزار نفر بوده است. در حالی که  شهر ساری(پرجمعیت ترین شهر مازندران) دارای جمعیت ٢٧٣٩٧٢ نفر می باشد. پس می توان چنین نتیجه گرفت که شهرستان گرگان پرجمعیت ترین شهرستان میان ٣ استان سمنان، خراسان شمالی و گلستان بوده و شهر گرگان پس از رشت دارای بیشترین جمعیت شهری در بین استانهای گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی است.

براساس محاسبات انجام شده عدد ٢.٢ درصد به عنوان نرخ رشد جمعیت شهرستان گرگان در دوره ی ١٠ ساله ٧۵ – ٨۵ بدست آمده است. در همین دوره متوسط نرخ رشد جمعیت استان ١.٣ و متوسط نرخ رشد جمعیت کشور ١.۶٢بوده است و این بیانگر آن است که متأسفانه نرخ رشد جمعیت در گرگان حتی از متوسط استانی و کشوری هم به طور قابل توجهی پیش افتاده است که یکی از علل اصلی آن استقرار یک سوم مهاجرین وارد شده به استان در گرگان بوده است که در نوع خود رقم کم نظیری است.

لازم به ذکر است که نرخ رشد جمعیت به صورت تغییرات درصدی سالیانه اندازه گیری می شود و  آن را به چهار دسته تقسیم می نمایند:

1- کمتر از ١% در سال: نرخ رشد کم

2- ٢% - ١% در سال: نرخ رشد متوسط

3- بین ٣% - ٢% در سال: نرخ رشد زیاد

4- بیش تر از ٣% در سال : نرخ رشد خیلی زیاد

یکی از مفاهیم رایج در جمعیت شناسی زمان دو برابر شدن جمعیت(doubling time) است. به صورتی که با فرض بر ثابت ماندن نرخ رشد، پیش بینی می گردد که تا چند سال دیگر جمعیت دو برابر خواهد شد؟ اگر این روش را در تحلیل جمعیت گرگان به کار بگیریم با فرض ثابت ماندن نرخ رشد، جمعیت گرگان تا سی سال آینده از مرز ٨٠٠ هزار نفر خواهد گذشت!!! هر چند که کمی دور از ذهن است اما بدست آمدن این فاصله ی زمانی، نشانگر شرایط اضطراری و نامناسب کنونی می باشد.

از نظر شاخص تراکم جمعیت نیز گرگان با فاصله ای قابل توجه از سایر شهرستانهای استان، پیشتاز است. تراکم جمعیت در شهرستان گرگان برابر با ٢۶٣ نفر در هر کیلومتر مربع می باشد که در نوع خود رقم بسیار بالایی است. این شاخص در شهرستان گنبد برابر با ۵٧ نفر در هر کیلومتر مربع، علی آباد ١٠٧ نفر در هر کیلومتر مربع و ترکمن ٧٨ نفر در هر کیلومتر مربع می باشد. کاملاً بدیهی است که تراکم بالای جمعیت در گرگان، تنگ تر شدن فضای زیست و معیشت را  در این شهرستان در بر داشته که هجوم بی رویه به عرصه های منابع طبیعی تنها یکی از تبعات آن در گرگان است.

جمعیت فعال و بیکاران

جمعیت فعال از نظر اقتصادی: تمامی اعضای١٠ ساله و بیشتر خانوارها که در هفت روز قبل از مراجعه مأمور آمارگیری، شاغل و یا بیکار (جویای کار) بوده‌اند، جمعیت فعال از نظر اقتصادی به شمار می‌آیند. محصلان، خانه داران و دارندگان درآمد بدون کار، چنانچه شاغل یا بیکار نیز بوده ­اند، "فعال ازنظر اقتصادی" محسوب می ­شوند.

شهرستان گرگان ٢۶.٧ درصد، گنبد ١٨.۶درصد، علی آباد ٨.٢ درصد و ترکمن ٧.٩ درصد از جمعیت فعال استان را به اختصاص داده اند. بدین ترتیب در این شاخص نیز شهرستان گرگان در رتبه ای اول قرار دارد و متأسفانه بیشترین تعداد بیکاران نیز از آن گرگان گردیده است. بر اساس آمار ارائه شده تعداد بیکاران گرگان در سال هشتاد و پنج ١۵٢٧٧ نفر ، گنبد ١٠٧١٨ نفر، علی آباد ٧٠۴۶ نفر و ترکمن ٧٧٨٩ نفر می باشد و البته آمار بیکاران دانش آموخته در گرگان نیز بسیار تأسف برانگیز است. تعداد بیکاران دارای تحصیلات عالی در گنبد ١١٣٨ نفر، علی آباد ۵٣۵ نفر، ترکمن ٣۶٧ نفر و گرگان ٣٠١۵ نفر(بیش از دو برابر بیکاران دانش آموخته گنبد) می باشد.

بر اساس برآوردهای اخیر مرکز بهداشت استان، جمعیت شهرستان گرگان در سال ١٣٨٩ به بیش از ۴٢۶ هزار نفر و جمعیت شهر گرگان به ٣١٠ هزار نفر رسیده است. این بدان معناست که در ظرف ۴ سال گذشته بیش از ٢۵هزار نفر به جمعیت شهرستان اضافه شده و این نشان از آن دارد که سیر صعودی و بی ضابطه ی افزایش جمعیت در گرگان همچنان بر قرار است. به علاوه بر اساس اعلام منابع رسمی در برخی از ایام هفته گاهاً جمعیتی تا سقف ١۵٠ هزار نفر به شهر گرگان اضافه می شود و بدین ترتیب، جمعیت این شهر ٣١٠ هزار نفری در برخی روزها به بیش از ۴۵٠ هزار نفر می رسد!

در جمع بندی نهایی می توان گفت که گرگان؛ دارای بالاترین نرخ رشد جمعیت و بیشترین سهم و میزان جمعیت در استان، بالاترین تراکم جمعیت در استان، بیشترین میزان جمعیت شهری در استان و منطقه، بیشترین درصد جمعیت فعال و جویای کار، بالاترین آمار تعداد بیکاران استان، بیشترین بیکاران دارای تحصیلات عالی و دانش آموخته در استان، مهاجرپذیرترین شهرستان استان، دارای بالاترین جمعیت جوان و سطح بالای نسبت جوانی جمعیت در استان، بیشترین میزان افزایش در حجم و تعداد جمعیت در طول روزهای کاری هفته و . . . است.

با این اوصاف، جای این سئوال باقی است که با توجه به این ویژگیهای جمعیتی و سکونت بیش از 25 درصد جمعیت استان در شهرستان گرگان، سهم این شهرستان از اعتبارات استانی به چه میزان است؟ آیا در توزیع پروژه ها و اعتبارات، مسائل فوق الذکر مدنظر قرار می گیرند؟ آیا زمان آن فرا نرسیده که دستگاههای مختلف اجرایی، در قبال گرگان که یکی از مراکز عمده ی جمعیتی شمال کشور می باشد روش و شیوه ای متفاوت با گذشته در پیش گیرند؟ آیا این منصفانه است که گرگان با مختصات و شرایط خاص جمعیتی و آمار بالای تعداد بیکاران از اجرا و بهره مندی از پروژه های بزرگ صنعتی استان محروم گردد؟ آیا می توان با هدف ایجاد تعادل در جریان توسعه و برقراری توسعه ی متوازن، آینده ی مرکز استان و سکونتگاه بیش از یک چهارم جمعیت استان را در هاله ای از ابهام قرار داد؟

نویسنده : احسان ارشاد : ۳:٤۳ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸٩
Comments نظرات () لینک دائم